De kracht van plezier

Bij de events van Club BENG gaat het in de eerste plaats om kennis en inspiratie. Het bouwen van een professioneel netwerk is daaraan ondergeschikt maar zeker niet onbelangrijk. We zoeken betrokkenheid en verbinding. Humor en samen plezier hebben verbindt als geen ander. Kim de Ridder, Creative Director bij Boozed, schreef een blog over ‘De kracht van fun op events’:

Live communicatie blijft belangrijk, want ondanks alle digitalisering binnen de branche blijft fysieke connectie tussen mensen, producten en diensten van grote waarde. Het is van belang om ervoor te zorgen dat de betrokkenheid van je bezoekers voor, tijdens en ook na het event hoog is. Alleen op die manier zorg je ervoor dat de boodschap die je tijdens het event wilt over brengen, goed overkomt en blijft hangen. Hoe zorg je er voor dat je de betrokkenheid en de interactie met de bezoeker stimuleert en hoe kun je ‘de kracht van fun’ als middel inzetten om zo een mooie en leerzame beleving te bieden.

In dit artikel zoomen we in op de algehele interactie en specifiek de toepassing van het fun-element hierbij.

Interactie
Maak het event fun, dat zorgt voor meer engagement. Dit kan onder andere door de toevoeging van humor en een stukje event gamificatie, zowel in real life als virtueel.

Humor
Humor is een mooi middel om bezoekers tijdens een event te prikkelen. Je moet wel zorgen dat de humor aansluit bij de doelgroep. Humor heeft positieve effecten tijdens live communicatie die een meerwaarde geven aan de totale beleving.

  • Humor verminderd stress.
  • De bezoeker gaat zich op zijn gemak voelen en gaat hierdoor makkelijker connecties aan.
  • De bezoeker stelt zich open voor nieuwe ervaringen.

Humor kan de onderliggende sociale afstand tussen de bezoekers verkleinen en zorgt ervoor dat iedereen toegankelijker naar elkaar is. Ook kan humor ervoor zorgen dat de bezoeker zich ontspant, hierdoor blijft de content en de boodschap van het event langer hangen. Bij Boozed geloven wij in de kracht van humor, een knipoog en de fun die je hiermee aan een event kunt toevoegen. Maar hoe kan je humor nu inzetten tijdens een live event? Door een knipoog te maken naar een ‘overleden cocktail’ of een ‘spannende entree’.

Event Gamification
Het doel van gamificatie tijdens live communicatie events is om een vorm van competitie en spel toe te voegen aan de totale eventbeleving en de interactie tijdens het event te verhogen. Hierbij dien je wel op te letten dat het evenement niet één groot spel wordt en dat je het idee hebt dat je op een Kermis loopt. Je zult de ‘games’ moeten aansluiten op de boodschap die je tijdens het event wilt overbrengen. Gamificatie moet je zien als een middel om de fun-factor en daarmee de verbinding te vergroten bij de bezoekers. Als je het goed doet heeft het zeker een toegevoegde waarde en vergroot het niet enkel de betrokkenheid, maar ook de ROI van het event. 

Real-life gamificatie
Gamificatie wordt soms gezien als het enkel gebruiken van een app tijdens een event, maar juist in real-life kan je veel verschillende dingen doen om het ‘spelen’ tijdens het event te stimuleren. Ga eens out of the box als je denkt aan de standaard elementen die je terugziet op een event. Denk bijvoorbeeld aan een plenaire vergadering, waarin men vanuit de zaal niet naar een microfoon loopt, maar er een Catchbox de zaal in wordt gegooid; een zachte kubus waar een microfoon in verwerkt zit. Niet alleen heb je het spel element van een ‘balletje’ op gooien, maar het biedt de mogelijkheid voor gasten om ook helemaal achterin goed en duidelijk deel te nemen aan de discussie. Uiteraard kun je tijdens de events ook ‘echte’ spellen toevoegen om gamificatie toe te passen. Volgens het onderzoek van Dr. Bartle zijn er 4 type ‘gamers’ waar bij ieder op zijn eigen wijze ingespeeld kan worden:

  • Strevers: Zij spelen vooral voor de punten en om skills onder de knie te krijgen.
  • Ontdekkers: Die vinden voldoening in het uitpluizen hoe een spel in zijn werk gaat.
  • Socializers: Zij zien de spellen als een middel om met andere mensen te communiceren.

Killers: Dit zijn de spelers die genieten van de macht die zij tijdens een spel krijgen en dat zij zich tijdelijk beter kunnen voelen dan een ander. De winnaars mentaliteit. Het klinkt heel naar, maar het kan best bevredigend zijn wanneer je iemand tijdens een spel weet te verslaan.

Voorbeelden
Zo hebben wij eerder een Quiz setting geproduceerd voor het drankenmerk Monkey Schoulder. De Max & Monty Quiz vond plaats tijdens een internationale bartenderbeurs. Het samen spelen in teams spreekt uiteraard ‘de socializers’ aan. Het is een manier om kennis tijdens het spel te vergaren voor ‘de ontdekkers’, punten te scoren voor ‘de strevers’ en ‘de killers’ zullen enthousiast worden van de winst. Uiteindelijk is het wel belangrijk om te stellen dat het niet om het winnen gaat! Het gaat om de weg ernaartoe, de verbindingen die de spelers onderling leggen en de skills die ze tijdens de game op doen. In eerdergenoemd voorbeeld leerden zij niet alleen bartender skills tijdens de cocktail quiz rondes, maar ook feiten en informatie over het betreffende product. Op een leuke, leerzame manier stimuleer je de verbinding met het merk. Zo ook bij gamefication op de beursstand voor PostNL. Als je spelen wilt meenemen tijdens je volgende event, bedenk dan goed wat de boodschap is, die je wenst over te brengen. Zorg ervoor dat het géén ‘game plaza’ wordt, waar de samenhang ver te zoeken is. 

Food en fun 
De concepten van cateraars zijn steeds innovatiever en ook dat stimuleert interactie met bezoekers. Zo hebben wij onder andere in samenwerking met cateraar Hete Peper de ‘Hamburgerband’ vormgegeven. Niet alleen kun je zelf een ‘customised’ hamburger bestellen, maar deze zie je vervolgens via beeldschermen door de keuken gaan, waarna de échte hamburger op een lopende band verschijnt.

Ook hebben wij in deze samenwerking een ‘Theewand’ gecreëerd waarbij de bezoeker zelf zijn thee kan pakken. Beleving én fun factor!
De huidige corona-maatregelen kan je ook op een fun manier ombuigen. Zo hebben we onlangs een bar geproduceerd, welke op een speelse wijze omgaat met de anderhalve meter eis. De anderhalve meter is met deze bar ditmaal niet ‘standaard’ horizontaal gewaarborgd, maar juist verticaal. De bartenders staan hoog in de lucht om op de veilige anderhalve meter afstand jouw drankje aan te bieden.

App gamificatie
Uiteraard is het ook mogelijk om met virtuele apps ‘Gamificatie’ toe te voegen aan een live event. Maar je wilt er wel voor zorgen dat de bezoeker niet alleen op zijn telefoon zit. Juist niet! Om authentieke verbinding te maken, dien je de bezoeker te stimuleren om het echte contact aan te gaan. Wel kan een app ervoor zorgen dat je geholpen wordt in het maken van de verbinding. Apps bieden mogelijkheden voor de bezoeker om meer uit het event te halen. Wat is dan de fun-factor hieraan? Je zorgt ervoor dat de bezoeker niets misloopt, door middel van een grapje in de app of juist in de fysieke ruimte die je koppelt aan de app. Denk aan een real-life speurtocht. Dit zorgt ervoor dat mensen de hele locatie ‘ontdekken’ en door middel van een app en een QR code punten kunnen verzamelen. Zo stimuleer je dat de hele beurs wordt bezocht en wordt het fun element vergroot. 

Lay-out en styling
Ook de layout en styling tijdens een event vergroten de fun-factor. Alle eerder genoemde voorbeelden zouden niet mogelijk zijn, zonder passende styling en look-and-feel van de ‘game’. Door te verrassen in de lay-out en styling van je event zorg je ervoor dat het event blijft hangen. De knipoog, de glimlach door humor, vervreemding maar soms ook door een schrik momentje zorgen voor inprenting. Probeer de grenzen op te zoeken en te innoveren. Goed voorbeeld is Project Playground; het event liet zien hoe een event eruit kan zien binnen de anderhalve meter regels. En vooral hoe tof het nog steeds kan zijn!  De doelstelling was te prikkelen en enthousiasmeren door middel van sfeer, setting en beleving en dit was een mega succes. Zorg er tijdens een actief event ook altijd voor dat bezoekers even kunnen ontladen. Met relax area’s en plekken waar ze zich, na het ‘aan-staan’ ook even kunnen ontspannen. Hierdoor krijgen ze weer nieuwe energie om indrukken op te doen en verbindingen te leggen. Ook ontspanning kun je zien als een FUN moment.

Conclusie
Laten we het artikel afronden. Als je publiek niet betrokken is en zonder glimlach het event verlaat, dan weet je dat er iets niet goed is gegaan. Je wilt het publiek het event tot zijn volste laten beleven en benutten. De belangrijkste manier om dit te doen is door de betrokkenheid van de bezoeker te stimuleren en te vergroten. Wij geloven in de kracht van fun; het zorgt ervoor dat bezoekers zich betrokken voelen tot ver na het event. Uiteraard zul je niet iedereen tevreden kunnen stellen, maar door goed naar eerdere tips te kijken ben je op de goede weg. Veel succes… let’s make it fun!

Geen blogs meer missen? Schrijf je dan hieronder in voor onze nieuwsbrief!

Recommended Posts