Van Experience naar Branding

Experience design is dé manier om een memorabele user experience te creëren voor (potentiële) klanten. Boozed heeft de afgelopen twee decennia vooral maatwerk experiences voor live-events gecreëerd (live kun je immers alle zintuigen van de bezoekers prikkelen en hen een ervaring bieden die een onuitwisbare indruk achterlaat), toch heeft het afgelopen jaar laten zien dat event experience ook succesvol kan zijn online en op hybride events, mits je dit 360° aanpakt. Kim de Ridder, Creative Director bij Boozed, licht toe.

Experience design
‘Experience design gaat veel verder dan events alleen, het is enerzijds tot de kern van het merk komen en deze merkwaarden consequent uitdragen en anderzijds oprecht betrokken zijn bij de gebruiker. Dit vraagt maatwerk, een gepersonaliseerde aanpak welke nauw verbonden is aan een 360° benadering, misschien wel gelijkwaardig aan ‘multichannel’. Dit laatste begrip is niet gewoon een of andere marketingterm, maar een mindset die moet worden gedragen door het hele bedrijf.
Het vertaalt zich in het ontwerp van het item, de verpakking, de winkelschappen of complete winkel en alle contactmomenten die er zijn met de gebruiker. Denk aan Nike of Apple, waar gebruikers worden geprikkeld, uitgedaagd en geïnspireerd, zij herkennen zich in de brand identity, delen de brand voice en willen echt onderdeel zijn van deze community.
Binnen het soort projecten dat wij de afgelopen periode hebben gerealiseerd, zien wij een toename van projecten waarin experience design key is; een plek om te laten zien waar je als merk voor staat en connectie kunt maken met de gebruiker. Denk aan kantoren (club-house inrichting), horeca inrichting (i.s.m. met brands), Cash & Carry (sfeervolle displays), winkelinrichting (o.a. concept/pop-up stores, shop in shops) en mobiele initiatieven zoals een omgebouwde truck. Stuk voor stuk toffe creaties die wij ontworpen en gebouwd hebben, daar gaat ons creatieve hart sneller van kloppen!
Een leuke bijkomstigheid is dat maatwerk experiences op deze wijze veel langer blijven (be)staan dan op events. Zo genieten gebruikers er langer van en denken we ook aan het milieu.

Rental
‘Onze rental is als een grote winkel met allerlei items. Je kunt bij ons terecht voor het huren van onder andere bars, meubilair, decoratie, planten en catering materialen. Allerlei toffe items om tijdelijke experiences te realiseren. Van bruiloft tot bedrijfsfeest en van congres tot open dag. Op zoek naar iets specifieks en hebben wij het niet in ons verhuur assortiment? Geen probleem, dan maken we, verbuigen we, kleuren we of halen we het ergens anders vandaan. Op zoek naar een sfeerthema? Dat is bij ons geen probleem! Wij hebben namelijk een aantal thema collecties samengesteld om jou daar een handje bij te helpen.
De afgelopen maanden is onze designafdeling druk geweest om ons verhuurassortiment uit te breiden. Dit doen we met duurzame meubels, vaak van Nederlandse bodem, aangevuld met unieke, modulaire elementen die we zelf ontwerpen en produceren. Op basis van de moodboards Brave New World en Knaldrang voegen we dagelijks nieuwe items aan ons verhuurassortiment toe. Beide sferen sluiten goed aan bij het huidige sentiment en behoeftes. Voor nu dus al inzetbaar in online-settings en stagedesign en straks dus ook weer tijdens live events.’

Recommended Posts