Stad aan zee

Den Haag positioneert zich nationaal en internationaal als “Stad aan zee”. The Hague Marketing Bureau, samen met de gemeente verantwoordelijk voor deze positionering, werkt continu aan het promoten in binnen- en buitenland van de leisure in Den Haag. Het draait om aantrekken en activeren van toeristisch (en ook zakelijk) bezoek.

Hilde Gloudemans, Team Lead Marketing Communications bij The Hague Marketing Bureau: ‘Die belofte past ons. Wij zijn de enige grote stad aan zee in geheel Noordwest-Europa. Met jaarlijks terugkerende campagnes richten we ons enerzijds op de eigen bewoners, anderzijds op dagbezoek en op langer verblijf, zowel voor binnenlandse als buitenlandse bezoekers. Onze focuslanden in het buitenland zijn België, Duitsland en Groot-Brittannië. Reactief bewerken we bovendien Frankrijk, Spanje en Italië. Door journalisten uit te nodigen en de stad te laten ervaren, hopen we dat zij Den Haag redactioneel onder de aandacht van onze potentiële bezoekers brengen.’ 

Doelgroep
Hilde praat uit het hart over haar werk en de uitdagingen die voorliggen. ‘Het jaar 2022 wordt een hersteljaar, na de moeilijke Covid-jaren. We willen een lichte groei realiseren en gaan voor meer kwaliteit, minder kwantiteit. Onze doelgroep is de kwaliteitstoerist. Hij of zij die een iets hoger besteedbaar inkomen heeft, die geïnteresseerd is in cultuur en historie. Die van een goed glas wijn houdt en de combinatie historische stad en strand zoekt. De stad aan zee. Met verschillende campagnes brengen we vele proposities in beeld. In het laagseizoen (januari – juni) zijn we zowel gericht op verblijf als op dagbezoek. Hotels kunnen onze bijdrage dan goed gebruiken en bovendien biedt onze stad in de winterperiode ook veel leuke activiteiten zoals de Royal Christmas Fair, Cool event op Scheveningen, The Hague HighLights en natuurlijk ‘royal’ shopping. Met de campagnebelofte “Have a Royal winter” proberen we een toppositie in de lijsten van wintersteden te bemachtigen. In het voorjaar richten we onze pijlen op de start van het strandseizoen, winkelen en natuurlijk verdient de culturele sector onze aandacht. De periode juli en augustus is voor ons relatief rustig, al is dit wel weersafhankelijk. Bij een slechte zomer is extra inzet gewenst. In september is Den Haag de Koninklijke stad met Prinsjesdag en het Prinsjesfestival en natuurlijk de opening van het cultureel seizoen/start voorverkoop.’

Opdrachtgevers
‘De gemeente Den Haag is goed voor het merendeel van onze opdrachten. Op basis van een jaarplan wordt ons subsidie toegekend. Onze campagnes zijn deels ook op bewoners gericht. We hebben campagnes gevoerd om, tijdens de lockdown, mensen te stimuleren om vooral in hun eigen buurt hun inkopen te doen. Vorig jaar kregen we vanuit het economisch herstelplan bijvoorbeeld de vraag of we een campagne wilden inzetten om de Haagse horeca te ondersteunen. Overige opdrachten komen uit de markt. Zo werken we onder andere samen met Stichting Museumkwartier Den Haag. Nergens anders in Nederland liggen 12 cultuurhotspots zo dicht bij elkaar. Museumkwartier Den Haag is een ware cultuurmagneet en het gebied bruist van de mooie verhalen. Ze liggen letterlijk op straat, pal aan de Hofvijver en onder de bomen van de mooiste laan van Nederland. Ook dit is een belangrijke propositie en activator voor mensen om Den Haag te bezoeken.’

Duurzaamheid
Voor The Hague Marketing Bureau is duurzaamheid een belangrijk thema. Hilde: ‘We hebben een manifest ondertekend. Daarin beloven we onder andere dat we actief benoemen wat onze bijdrage is aan een duurzaam Den Haag. Praktisch houdt dit in dat we in de keuze van campagnemiddelen gaan voor de meest duurzame opties. Dus geen flyers uitdelen die vervolgens op straat belanden, wel informatie en inspiratie op denhaag.com, bij de collega’s in de The Hague Info Store (THIS) op Den Haag CS of via onze cityhostst in de stad. Digital en/of persoonlijk heeft de voorkeur. Inhoudelijk betekent dit dat we onder andere het OV en de fiets meer zullen promoten zodat mensen op een duurzame manier onze stad bezoeken. Voor fietsers en wandelaars zijn er vele interessante en thematische routes beschikbaar, ook dat past binnen het thema duurzaamheid.’

Recommended Posts