Influencer marketing, effectief of onzin?

Social media is tegenwoordig niet meer weg te denken uit ons dagelijkse leven. Het is  een bron van informatie en advies, het stimuleert interactie, is vrijwel altijd actueel en niet onbelangrijk, het is gratis! Niet gek dus dat ruim 13,7 miljoen nederlanders actief zijn op social media en jij misschien ook wel. Het is dan ook zeer waarschijnlijk dat jij een influencer kent en misschien volgt of ooit online voorbij hebt zien komen. Dit zijn mensen met veel volgers die zeer actief zijn op social media en een specifieke doelgroep kunnen beïnvloeden om een product te kopen, een dienst af te nemen of merkbekendheid te stimuleren. Hierbij kan je denken aan bloggers en vloggers, journalisten, sporters, ondernemers en mensen met veel specifieke kennis. Influencer marketing is een digitale marketingvorm waarbij je deze influencers betaald om jouw dienst of product te promoten bij hun volgers. Echter, is de hype rondom deze marketingvorm wel terecht? Ik ga het je vertellen in deze blog!

 

Influencer marketing is een marketingtool die in de afgelopen jaren steeds vaker wordt toegepast. Hierbij maken marketeers gebruik van bepaalde influencers die online over een grote achterban beschikken. Hoe meer volgers zij hebben, hoe groter de kans is op effectiviteit. Deze influencers hebben door de jaren heen niet alleen een hele grote groep volgers achter zich gekregen, maar beschikken hierdoor ook over een steeds groter wordende voorbeeldfunctie. Hierdoor kunnen zij meer invloed uitoefenen op hun volgers. Simpelweg omdat zij het vertrouwen hebben gekregen. Mensen durven eerder iets aan te nemen van iemand waar ze dichter bij staan, dan wanneer een marketeer een marketing praatje over zijn of haar producten houdt. Het is belangrijk om te weten dat er wel een verschil is tussen influencer marketing en celebrity endorsement. Er zijn namelijk ook veel reclames op zowel televisie als op het internet waarin bekende personen voorkomen die helemaal niet bekend zijn met de branche. Dit in tegenstelling tot influencer marketing waarbij er juist gebruik wordt gemaakt van influencers die daadwerkelijk veel van het onderwerp weten en ook worden gezien als vertegenwoordigers van de branche. Deze influencers zijn bekend geworden dankzij de branche en hierdoor valt het minder op als ze reclame maken, oftewel sluikreclame. Alleen al het afgelopen jaar heeft deze marketingvorm wereldwijd ruim 13,8 miljard dollar opgeleverd en verwacht wordt dat dit volgend jaar zelfs stijgt naar 15 miljard dollar. Dit zijn flinke bedragen, maar zegt dit ook wat over de effectiviteit ervan? Niet perse, maar het betekent in ieder geval het zeker geen onzin is en dat men de waarde van deze marketingvorm in ziet.

 

De voordelen van influencer marketing

Deze vorm van marketing is spontaan, origineel en kan ook erg effectief zijn mits het goed wordt uitgevoerd. Hiernaast past het goed bij de digitaliserende wereld waarin we ons vandaag de dag bevinden. Verder biedt het tal van andere voordelen: 

 

Je kunt een stuk eenvoudiger een doelgroep bereiken die relevant is voor jou. 

Influencers komen namelijk niet zomaar aan zoveel volgers. Deze volgers zijn erg geïnteresseerd in de dagelijkse bezigheden van hem/haar, de producten die ze aanbevelen en ze herkennen zichzelf hierin. Dit betekent dus dat je een heel specifieke doelgroep kan bereiken en zeker als het een onderwerp betreft waar niet vaak op gezocht wordt. 

 

Je bouwt sneller geloofwaardigheid en vertrouwen op. 

Het opbouwen van vertrouwen bij klanten duurt meestal wel een tijdje. Gelukkig dan ook dat influencers dagelijks werken aan hun band met en het vertrouwen winnen van hun volgers. Het is dan ook waarschijnlijk dat een influencer die positief over jouw merk praat de kans vergroot dat zijn of haar volgers dit geloven en eerder vertrouwen hebben in jouw product/dienst.

 

Vergroot het bereik van jouw merk in één klap. 

De influencer heeft natuurlijk al een grote groep volgers die je in een keer kan bereiken. Dit in tegenstelling tot allerlei andere vormen van adverteren. Je hoeft niet te verwachten dat dit lukt met slechts één post. Om er zeker van te zijn dat je zoveel mogelijk mensen bereikt zou je eerder kunnen inzetten op meerdere verschillende posts. Hierdoor blijft het ook beter hangen in het hoofd van de volgers.

 

Je bespaart met influencer marketing een hoop geld 

Zeker vergeleken met bijvoorbeeld Google Ads en Facebook Ads. Het bedrag hangt meestal niet af van het aantal gebruikers dat op jouw website belandt of het aantal mensen dat je bereikt. Influencers rekenen namelijk meestal een vast tarief per post aan en soms zijn ze zelfs bereid dit gratis te doen voor een gratis exemplaar van jouw product. Als je met de top van influencers wilt samenwerken moet je zeker bereid zijn om te investeren. Zie je dit niet zitten? Dan zijn er nog altijd genoeg micro-influencers om mee samen te werken. Dit zijn influencers met tussen de 5.000 en 50.000 volgers, dus het zal je hoe dan ook wat opleveren.

 

Zitten er ook nadelen aan?

Het ziet er allemaal bijna te goed uit om waar te zijn. Echter, uiteraard zitten er ook nadelen aan deze marketingvorm:

 

Het effect van influencer marketing is moeilijk meetbaar. 

Je kan er namelijk geen concrete getallen aan koppelen. Als de verkoop toeneemt na een campagne of post zou dit kunnen komen door de influencer, maar dit is niet met 100% zekerheid te zeggen. Bij online advertenties bijvoorbeeld zijn de clicks wel te meten wat dus iets meer inzicht geeft in het daadwerkelijke effect van een specifieke post of campagne. 


Influencers zijn niet altijd authentiek.

Die ene influencer die toevallig voor de zoveelste keer deze week zijn/haar verhaal vertelt over alle voordelen van een bepaald product. De meeste mensen trappen hier al niet meer in en weten dat de influencer natuurlijk betaald krijgt om dit product aan te prijzen. Het is dan ook goed dat influencers tegenwoordig verplicht zijn influencers om aan te geven wanneer een post gesponsord is. Dit werkt echter niet perse in jouw voordeel als je aan de slag wilt met influencer marketing, want het kan niet meer zo subtiel als voorheen.

 

Het is mogelijk dat de invloed van de desbetreffende influencer verdwijnt. 

Slechts één misstap van de influencer kan al snel zorgen dat veel volgers zich niet meer herkennen in hun voormalige voorbeeld. De kans is dan ook groot dat de producten en diensten waarmee de influencer zich voorheen identificeerde direct niet meer tot de wereld van de doelgroep behoren. De doelgroep zal jouw bedrijf voortaan dan associëren met de influencer en zijn negatieve naam. Met andere marketingtools zal je niet zo snel schade oplopen waar je zelf niet verantwoordelijk voor bent. 


Je hebt geen volledige controle. De influencer bepaald namelijk zelf hoe hij/zij jouw product/dienst promoot. Wanneer je bijvoorbeeld als kledingmerk vraagt of een influencer jouw kleding wilt delen op Instagram, kan diegene zelf de afbeelding en de onderstaande tekst maken. Het blijft immers zijn/haar social media account. Jouw controle over het influencer marketing proces is dan ook beperkt. 

Dus effectief of onzin?
Waar mensen voorheen voornamelijk beïnvloed werden via televisie, radio en billboards, geldt dat vandaag de dag voor sociale media platforms. Dit is dan ook ‘the place to be’ voor marketeers om hun doelgroep bereiken. Je zou dit perfect kunnen inzetten om met name de jongere doelgroep, die hun informatie vaak uitsluitend van het web haalt en veel op social media zit, te bereiken. Zeker aangezien jongeren gemiddeld per dag maar liefst 2,5 uur spenderen op social media zou dit een goudmijn kunnen zijn. Er wordt dan ook verwacht dat merken dit jaar hun budgetten voor influencer marketing vergroten. Geen wonder, want iedere euro geïnvesteerd in influencer marketing levert in 2022  tussen de 5 en 10 euro op. Influencer marketing is dus zeker geen onzin. Het inzetten van influencers kan wel degelijk zorgen voor een groter bereik en bekendheid onder de volgers van de influencer. Hoe effectief het voor jou zal zijn ligt eraan hoe je dit aanpakt. Wat wordt je strategie? Heb je je doelstellingen goed in kaart? Heb je research gedaan naar de desbetreffende influencer? Platform? Doe je huiswerk dus goed voordat je begint aan influencer marketing, want voorbereiding is het halve werk!

Geen blogs meer missen? Schrijf je dan hieronder in voor onze nieuwsbrief!

Recommended Posts