30 tips om je online event interactief te maken

We zijn inmiddel al meer dan een jaar druk bezig met online events en leren elke dag weer bij. Interactie met je bezoekers is een van de belangrijkste zaken om ervoor te zorgen dat je impact maakt met je evenement. Hier vind je 30 tips om interactie te genereren voor jouw online evenement.

  1. Chat
    Gebruik de chat actief en vraag tijdens je event aan je deelnemers of ze nog vragen hebben. In de praktijk blijkt dat als mensen eenmaal beginnen te chatten andere deelnemers vanzelf mee gaan doen. Wil je dit stimuleren? Vraag dan vooraf aan een aantal deelnemers om een vraag te stellen in de chat. Zo heb je zelf invloed op een actieve start. Mensen voelen zich meer betrokken bij je event als ze mee kunnen praten. Zorg als moderator tevens dat je altijd een aantal Q&A’s op voorhand hebt. Mocht het publiek niet actief zijn in vragen stellen, dan heb je alsnog voorbeeld vragen.
  1. Polls
    Het uitzetten van een poll wekt nieuwsgierigheid bij je deelnemers op. Ze krijgen antwoord op de vraag hoe andere deelnemers denken over een bepaald onderwerp en je zet ze aan het denken over hun mening. Gebruik een poll niet alleen aan het begin van je event maar vooral tussendoor. Instrueer je sprekers ook vooraf om diverse polls te verwerken in de presentatie. Ook hier geldt dat mensen zich meer betrokken voelen als ze mee kunnen praten.
  1. Plug-ins
    Plug-ins zijn korte workshops die je tussendoor kunt geven aan je deelnemers. Denk hierbij aan bijvoorbeeld een workshop over vloggen, tekenen, bloggen, storytelling of radiomaken. Het eindproduct kunnen deelnemers gelijk delen via een mailbericht of whatsapp. Op deze manier zien andere deelnemers ook het resultaat en kun je actief tips & tricks delen.
  1. Flow
    Zorg voor een goede flow. Werk in korte blokken en breng energie in je event. Bijvoorbeeld door te werken met voldoende pauzes of verschillende presentatoren. Afwisseling is heel belangrijk. Al die kleine dingen zorgen er samen voor dat de energie gaat stromen en dat een bijeenkomst klopt.
  1. Inloop
    Voordat je begint met je uitzending is het verstandig om te werken met een digitale inloop. Tijdens de inloop laat je een filmpje zien en zet je de chat alvast open. Hierdoor kan iedereen die inlogt alvast chatten en kennismaken met het platform. Ook kan de moderator deelnemen aan de chat en stel je deelnemers in de gelegenheid om eventuele technische vragen te stellen.
  1. Presentator
    De presentator heeft heel veel invloed op de interactie met de deelnemers. Wanneer de presentator zich rechtstreeks tot de deelnemer richt, vragen stelt en regelmatig wijst op de chat, dan worden deelnemers gestimuleerd om te reageren. Laat je presentator regelmatig tijdens het event de chat benoemen en vragen uit de chat behandelen. Zo krijgt de deelnemer echt het idee dat hij onderdeel is van het event.
  1. Vooraf betrekken
  2. Verstuur of mail je deelnemers voorafgaand aan je event alvast iets op. Deel filmpjes, presentaties of artikelen en betrek ze op deze manier bij je event. Of laat ze vooraf een enquête invullen. De uitkomst hiervan deel je tijdens je event. Gebruik een trigger in de mail waarvan men denkt dat het een must is om in te loggen. 
  1. Bezorg iets lekkers
    Stuur een borrelbox, lunchbox of snackbox naar je deelnemers voorafgaand aan je event. Zo genieten deelnemers van iets lekkers tijdens het webinar en breng je gelijk een positieve sfeer in je event. 
  1. Raise hands
    De meeste platformen bieden de mogelijkheid tot het opsteken van een digitale hand. Degene die zijn digitale hand opsteekt, vraagt om live in de uitzending te komen. De moderator moet hier toestemming voor geven. Je kan deze functie gebruiken om een vraag te stellen en zo een deelnemer op scherm antwoord te laten geven.
  1. Break-outs
    Verdeel je deelnemers in kleinere groepen (meestal max. 16) en behandel een bepaald onderwerp. Houd de break-outs kort en zorg voor een duidelijke opdracht. Een goede break-out staat onder leiding van een moderator die informatie ophaalt en deze later weer deelt in het plenaire deel van het event. Zo blijven deelnemers actief bezig en creëer je een mooi samenhangend programma.
  1. Beleving van je deelnemers
    Beleving bij een online event is belangrijk. Door persoonlijke content te delen van jezelf of de deelnemers prikkel je deze. Geef bijvoorbeeld een kijkje achter de schermen bij jouw organisatie. Ook het gebruik van foto’s of muziek houdt je deelnemers betrokken bij je event. Met de participant matrix kan je kijkers live in beeld brengen, dus heel direct betrekken bij de uitzending.
  1. Chat carrousel
    Veel mensen denken dat je bij een online event niet kunt netwerken. Natuurlijk is het live netwerken nog steeds het leukste maar online zijn er gelukkig ook voldoende mogelijkheden. Zet bijvoorbeeld een chat carrousel in. Dit is een module waar deelnemers random aan elkaar worden gelinkt en een bepaalde tijd met elkaar kunnen videochatten. 
  1. Networktable
    Een andere module om te netwerken is de networktable. Hierbij worden deelnemers met 4, 8 of 16 personen in een een digitale kamer gezet en kunnen actief met elkaar kennismaken. Alle deelnemers zien en horen elkaar. Zorg er wel voor dat je je deelnemers vooraf goed instructies geeft over het gebruik van de microfoon en webcam.
  1. Storytelling
    Wil je dat je deelnemers het hele event aandachtig blijven volgen? Maak dan gebruik van storytelling. Vertel aan het begin van je event iets waar je later tijdens je event op terugkomt. Hoe spannender je het maakt hoe nieuwsgieriger mensen worden en blijven deelnemen. Dit kan je tijdens je event herhalen. We noemen dit ook wel: save the best for last.
  1. De pauze
    Het is natuurlijk heel makkelijk om tijdens de pauze het scherm op zwart te zetten en hopen dat iedereen na de pauze er weer is. Veel leuker is het om de pauze te gebruiken voor een stuk ontspanning. Laat je deelnemers bijvoorbeeld kiezen wat voor muziek ze willen horen tijdens de pauze. Doe dit vooraf door middel van een poll. Dit creëert betrokkenheid en geeft de organisatie de tijd om de juiste track klaar te zetten.
  1. Gebruik WhatsApp
    Iedere deelnemer heeft zijn of haar telefoon bij de hand en kan heel makkelijk via WhatsApp bijvoorbeeld een foto doorsturen. Maak hier gebruik van. Vraag of ze een foto willen sturen van zijn of haar werkplek of bijvoorbeeld van iets dat ze hebben gemaakt. Deze beelden kunnen weer worden getoond in het event.
  1. Bingo
    Natuurlijk kan je een bingo toevoegen als onderdeel van je programma maar het is ook mogelijk om deze de gehele uitzending door te laten lopen. Je maakt een bingokaart met daarop woorden of zinnen die je tijdens je event gebruikt. De winnaar krijgt een mooie prijs.
  1. Wordcloud
    Laat deelnemers in een woord een mening geven over een bepaald onderwerp. Het online platform genereert dan automatisch een wordcloud met de uitkomst.
  1. Quiz
    Wil je informatie overdragen of toetsen wat de kennis is van je deelnemers? Werk dan met een Quiz. De meeste platformen bieden deze mogelijkheden aan. Leuk voor teambuilding en ook voor de onderlinge competitie. Deel de uitslagen in je uitzending en koppel er een prijsuitreiking aan.
  1. Winactie
    Zet een winactie op voor bijvoorbeeld de meest originele werkplek of post op social media. Tijdens je event is dit makkelijk te modereren en te delen met de andere deelnemers. Om het nog makkelijker te maken kun je werken met een speciale hashtag.
  1. Deel je programma
    Stuur voordat je begint je programma door naar alle deelnemers. Zo weten ze precies wat ze kunnen verwachten en zijn ze eerder bereid om actief deel te nemen.
  1. Beantwoord de vragen
    Neem de tijd om zoveel mogelijk vragen te beantwoorden. Kondig dit ook regelmatig aan. Deelnemers zullen blijven kijken of te zien of zijn of haar vraag wordt beantwoord.
  1. Actieve moderator
    We komen nog te veel tegen dat een moderator pas op de dag van het event zelf wordt gebriefd en eigenlijk geen idee heeft wat hij moet doen. Een gemiste kans omdat de moderator de schakel is tussen de deelnemers en de presentator. Zorg er dus voor dat hij of zij goed op de hoogte is van het programma en ook inhoudelijke kennis heeft. Wanneer de moderator actief communiceert in de chat en naar de presentator dan zullen de deelnemers dit voorbeeld volgen.
  1. Gebruik de namen van je deelnemers
    Wanneer een deelnemer een vraag stelt en deze wordt behandeld, noem dan de vragensteller bij naam. Begrijp je de vraag niet helemaal, stel dan de deelnemer een vervolgvraag die hij of zij gelijk in de chat kan beantwoorden. De vraagsteller zal de individuele aandacht waarderen.
  1. Vraag naar de verwachtingen
    Wanneer je begint met je online event, stel dan gelijk de vraag aan de deelnemers wat ze ervan verwachten en welke onderwerpen ze graag willen behandelen. Je kan alle deelnemers ook vooraf een kleine enquête sturen. Zo weet je vooraf aan je event welk onderwerp je deelnemers interessant vinden.
  1. Kwaliteit 
    Niets is zo vervelend als een slechte verbinding, geluid of beeld. Zorg er voor dat je alles goed voor elkaar hebt en dat je deelnemers op een hele makkelijke manier kunnen deelnemen aan je online event. Werk met professionele apparatuur en kies een gebruiksvriendelijke platform waar alle interactie tools die je nodig hebt al in zitten.  Meerdere camera’s bieden meer afwisselings mogelijkheden en dus een spannender beeld om naar te kijken.
  1. Downloads
    Geef je een presentatie of heb je meer informatie die je wilt delen met je deelnemers? Zorg er dan voor dat ze deze aan het einde van je event kunnen downloaden. Vertel ze dat ook. Zo geef je ze een extra motivatie om tot het einde van het event aanwezig te zijn.
  1. Zet mensen in beweging
    De spanningsboog voor online event is een stuk korter. Het is dus belangrijk om de aandacht vast te houden. Dit kan je doen door je deelnemers af en toe iets anders te laten doen. Laat ze even gaan staan, geef ze de mogelijkheid om een kopje koffie te halen of laat ze iets pakken wat onderdeel is van je event. Organiseer een online energizer (een fysieke oefening vanuit je werkplek), een leuke variatie in het programma maar ook leuk om je collega’s op dat moment in de stream voorbij ziet komen (d.m.v. inbellen).
  1. Muziek
    Bij live events werken we veel met muziek. Op een of andere manier vergeten we dit nog wel eens tijdens een online event. Boek een DJ en laat deze op verzoek bepaalde muziek draaien en maak voorafgaand aan je event een speciale Spotify lijst aan waar mensen op kunnen stemmen.
  1. Gebruik SMS of mail
    Bij een online event moeten we echt voor zorgen dat iedereen ook gaat kijken. De drempel om niet deel te nemen is laag. Stuur daarom kort voor je event nog een SMS of mail bericht met daarin de aankondiging dat we bijna gaan starten.

Recommended Posts