Formule 1 bewijst werking van goede marketing

Tegenwoordig zie je het overal, Formule 1. Polo’s, petten en jassen van het Red Bull team doen het in vooral goed in Nederland. Max Verstappen speelt hierin natuurlijk een grote rol, ook wereldwijd ontvangt Formule 1 steeds meer aandacht. Hoe komt het dat de koninklijke motorsport tegenwoordig weer booming is? 

Ontevreden supporters 

Het lukte niet altijd  voor Formule 1 om haar supporters tevreden te houden. In een wereldwijde enquête kwam zowel in 2010 als in 2015 naar voren dat het merendeel niet tevreden was over de huidige situatie van de motorsport. Formule 1 zocht vanuit dit probleem naar een oplossing. 

Keerpunt 

De enquête was aanvankelijk alleen in het Engels beschikbaar. Motorsport Network en Nielsen Sport vertaalden de enquête, zodat deze meer bereik heeft. Sinds 2017 vullen hierdoor minimaal 125.000 mensen jaarlijks de enquête compleet in. Uit onderzoek blijkt dat meer dan 25% van de kijkers van de Formule 1 jonger is dan 25 jaar. Dit was een beweegreden voor Formule 1 om veel actiever te worden op social media. 

Zo werden vanaf dat moment veel meer interviews interactief, voor de jonge generatie. Denk aan online interviews, quizjes met de coureurs op YouTube en hoogtepunten van de kwalificatie of race in een korte video. En met succes: de pagina’s van Formule 1 hebben op dit moment meer dan 40 miljoen cumulatieve volgers.

Successerie

De autosport lijkt in eerste instantie gemakkelijk te begrijpen, hard rijden en de eerste rijder die wordt afgevlagd wint. Het verhaal achter de bestuurder die strijdt om de eerste plek is veel breder en interessanter. Vaak vinden mensen de Formule 1 races te lang en worden alleen de start en eindrondes bekeken. Formule 1 tobde jarenlang met dit probleem. Hoe zorg je ervoor dat een beginnende supporter een trouwe fan wordt die het volledige raceweekend bekijkt? 

Op 8 maart 2019 werd Drive to Survive aangekondigd. Deze Netflix-serie licht in korte afleveringen van 40 minuten een bepaald team in een specifieke race toe. Zo zie je terug wat er allemaal achter de schermen gebeurt, voor het begin van de race en tijdens een seizoen stop. 

In 2019 heeft de serie 520.000 mensen in de Verenigde Staten bereikt. In 2021 steeg dit cijfer tot ruim 1 miljoen! Niet alleen zijn hierdoor de kijkcijfers van de races niet alleen gestegen, ook de doelgroep targeting deed zijn werk gedaan: 77% van de nieuwe kijkers is tussen de 16 en 35. De serie is dus op het perfecte moment gepubliceerd.

Uit het meest recentelijke onderzoek blijkt dat de socials van Formule 1 met 99% zijn gegroeid, daarnaast is het aantal vrouwelijke kijkers met 30% toegenomen. Hierdoor is het wereldwijde bereik enorm gestegen.

Recommended Posts