Congres met een festivalsfeer, hoe werkt het?

Alle festivals zijn helaas gecanceld vorig jaar. Dat betekent niet dat de behoefte ernaar zakt. Iedereen voelt de kriebels naar een nieuw festival en daar spelen evenementenorganisatoren flink op in. Hoe gebeurt dit? Waardoor is dit tot stand gekomen? Lees mee met de feestelijke event trend!

Vervagende grens

De grens tussen bedrijf en publieksevenementen is aan het vervagen. De organisatoren spelen graag met de grens van een festival, denk hierbij aan een ontspannen, feestelijke sfeer op bijvoorbeeld een congres of bij een meeting. Zo blijft het evenement beter bij de bezoeker hangen en wordt de informatie beter opgeslagen.

Publieksfestival

Deze term wordt vaak gebruikt wordt om het type event te benoemen. Denk bijvoorbeeld aan Thuishaven. Ivo van der Pauw, managing partner bij Thuishaven, meldt dat er in 2019 al 40 feestelijke events zijn gehouden op deze locatie. Het industriële terrein waar Thuishaven normaal de techno feesten houdt, wordt dan gebruikt voor hele andere doeleinden. Wel zit daar nog de ontspannen sfeer aan die de locatie met zich meebrengt.

Participatie

Door de jaren heen, werd het steeds moeilijker om je bericht over te brengen op collega’s. Zo werd er bij “normale” congressen eerder passief geparticipeerd dan actief. Met publieksevenementen probeer je deze lijn naar actief te verleggen, mits het evenement nog informatief blijft. Je hebt natuurlijk nog wel een informatieve boodschap die overgedragen moet worden. Met een actieve participatie ziet het publiek de festivals eerder met een verfriste educatieve blik, omdat dit soort festivals niet alledaags zijn. 

Al met al is het een goed idee om deze trend in de gaten te houden. Uit onderzoek blijkt dat het steeds normaler wordt om zo een publiek te vermaken en informeren. Met succes! In welke manier verwacht jij dit soort publieksfestivals in het bedrijf?

Recommended Posts