Abonnementen, waarom zien we ze steeds vaker?

Vroeger waren er nog weinig abonnementen. De abonnementen op magazines, sportscholen en televisie kwamen het meest voor. Tegenwoordig zijn ze niet meer weg te denken uit ons dagelijks leven. Iedereen heeft er wel een aantal, denk maar aan je Spotify, Netflix of telefoon abonnement. Waarom zijn er tegenwoordig zoveel abonnementen en wat zijn de voor-en-nadelen hieraan?

Gebruiksgemak

Voorop staat het gebruiksgemak. Zeker in deze periode is het gemakkelijk voor de consument om films en series te streamen. Ook bij abonnementen waar een product wordt verzonden staat het gebruikersgemak voorop. Zo hoef je bijvoorbeeld niet meer naar de supermarkt voor het avondeten met een box van Hello Fresh.

Het nadeel hiervan kan zijn dat de consument het gemak van het product niet meer nodig heeft omdat er een ander alternatief is gevonden. Denk bijvoorbeeld aan Picnic. Je kan er altijd nog voor kiezen om de boodschappen zelf te gaan doen, of juist niet meer.

Stuntprijzen

De gemiddelde consument is daarnaast sneller aangetrokken tot een lagere prijs. Een abonnement kan dit gemakkelijk voorzien door maandelijks een laag bedrag aan te houden, om zo meer klanten te werven. Klanten zijn daardoor sneller aangetrokken tot een bepaald platform of merk. 

Je kan hierdoor veel met goedkopere prijzen stunten. Op YouTube zie je vaak reclames van het scheermesjes bedrijf Dollar Shave Club. Deze prijzen zijn in verhouding tot het product wat je in de winkel koopt zo laag dat het aantrekkelijker is om je hierbij aan te melden. Zeker als je het overal om je heen ziet.

Het nadeel hiervan is dat de consument vaak meerdere abonnementen heeft lopen. Zo kunnen de kosten aardig oplopen en zijn aparte abonnementen geen optie meer.

Winstgevend

Een goed voorbeeld hiervan is, de al eerder genoemde, Dollar Shave Club. Dit bedrijf bezorgt scheermesjes aan de deur. De prijs van de scheermesjes ligt met een abonnement lager dan de gemiddelde prijs in de winkel. Dit is niet alleen gemakkelijker voor de consument, maar ook een heel gemakkelijk winstmodel voor Dollar Shave Club. Zij kopen het product goedkoper in, om zo de verzendkosten te dekken en hieruit winst te maken op iedere set die verkocht wordt.

Band opbouwen

Door een abonnementsvorm voelt de consument zich ook meer verbonden met het bedrijf. Hoe fijn is het om een persoonlijke playlist te ontvangen van Spotify om je ochtend mee te beginnen? Dat voelt fijner dan het ontvangen van een identiek product voor iedereen.

Zoals u kunt zien wegen de voor en nadelen elkaar af. Welke vorm past volgens u het beste bij uw bedrijf? Een goede discussie waardig!

Recommended Posts